WycieczkaNaWegry.pl

Poznaj najpiękniejszy kraj nad Dunajem!




Węgry

Budapeszt cz. 21

Zwiedzaliśmy dotąd dzielnice historyczne, administracyjne, handlowe i rozrywkowe. Pora więc ruszyć tam, gdzie koncentruje się przemysł, gdzie dzień i noc dymią kominy, huczą maszyny i wre wytężona praca. Pojedziemy więc na południe miasta, na wyspę Czepel. Nazwa ta stała się symbolem nie tylko wielkiego przemysłu, ale i tradycji walk rewolucyjnych węgierskiej klasy robotniczej.

Wyspa Czepel ma ok. 50 km długości, od zachodu przylega do głównego koryta Dunaju, od wschodu zaś do wielkiego ramienia tej rzeki, zwanego Soroksari-Duna. Na wyspie mieści się cała wielka XXI dzielnica miasta, w niej zaś oprócz ogromnej koncentracji zakładów przemysłowych, są także osiedla mieszkaniowe i port rzeczny, jeden z największych w tej części Europy. Jest to port wolnocłowy, do którego zawijają nie tylko statki i barki żeglugi rzecznej, ale i morskiej, prowadzące pod węgierską banderą transport do portów Morza Czarnego, a nawet Śródziemnego.


Wyspa posiada dobrą komunikację z Pesztem, po wojnie założono specjalną kolej szybkobieżną dla dowozu pracowników do licznych zakładów przemysłowych. Na czoło tych zakładów wysuwa się wielki kombinat CSEPEL, obejmujący 150 różnych przedsiębiorstw. Produkuje on obrabiarki dla ciężkiego przemysłu maszynowego, motocykle, rowery, maszyny do szycia, kompletne urządzenia przemysłowe i wiele, wiele innych artykułów. Oprócz kombinatu znajdują się na wyspie zakłady przemysłu chemicznego, w tym rafinerie ropy, skórzanego, tekstylnego oraz papierniczego. W ogólności przemysł ten został w ostatnim dwudziestoleciu poważnie zmodernizowany i rozbudowany, powstały liczne nowe zakłady, np. wielka fabryka samochodów Csepel-Autogyar. Wytwarza ona przede wszystkim samochody ciężarowe i autobusy. Inwestycje dwudziestolecia nie ograniczały się bynajmniej do samego przemysłu. Wybudowano nowe osiedla mieszkaniowe dla pracowników, nowe szkoły, domy kultury, urządzenia sportowe i komunalne. Przed wojną dzielnica ta nazywana była "Czerwony Czepel", gdyż proletariat węgierski nieustannie występował do walki o swe prawa. Osiedla wyspy często były widownią demonstracji, wieców, pochodów robotniczych. Zabudowa zaś tych osiedli, czynszówki koszarowego typu, zadymione i ciasne - stały w jaskrawym kontraście z luksusowymi domami śródmieścia, wznoszonymi przez przemysłowców, kupców i bankierów.

Czytaj dalej:
- Budapeszt cz. 1
- Budapeszt cz. 2
- Budapeszt cz. 3
- Budapeszt cz. 4
- Budapeszt cz. 5
- Budapeszt cz. 6
- Budapeszt cz. 7
- Budapeszt cz. 8
- Budapeszt cz. 9
- Budapeszt cz. 10
- Budapeszt cz. 11
- Budapeszt cz. 12
- Budapeszt cz. 13
- Budapeszt cz. 14
- Budapeszt cz. 15
- Budapeszt cz. 16
- Budapeszt cz. 17
- Budapeszt cz. 18
- Budapeszt cz. 19
- Budapeszt cz. 20
- Budapeszt cz. 22
- Budapeszt cz. 23
- Budapeszt cz. 24
- Budapeszt cz. 25
- Budapeszt cz. 26
- Budapeszt cz. 27
- Budapeszt cz. 28
- Budapeszt cz. 29